Att få höra att man inspirerat någon. Är inte det bland det bästa som finns, så säg?

Jag vet att jag har ett gäng med läsare som är intresserade av att läsa om min träning och mina tankar, medan jag vet även att jag har ett gäng som inte alls är det. Jag säger såhär; du som tillhör det sistnämna gänget, du kanske ska sluta läsa nu för att inte bli tokless på mig 😉

Att utvärdera är bra att göra ibland. Stanna upp och blicka lite bakåt, för att sedan kunna forstätta framåt. I full fart!

Dagens frågor: varför tränar jag? hur tränar jag?

Jag är en sån person som inte känner något sug efter att varken vara sådär superdupermuskelbyggd i kroppen att jag orkar lyfta tunga lastbilar (du hajjar) och jag har heller inte något sug efter att springa mil, på mil,på mil. Jag vill vara allsidigt stark. Seg liksom.

Jag tränar för att:

  1. Må bra
  2. Jag tycker att det är roligt
  3. Jag tycker om att känna att jag orkar lyfta min egen kropp, att ha kontroll
  4. Klara av vardagen (Ex. att orka sitta och öva i timmar utan att få ont överallt,tack vare en stark core. Tidsnog får jag också ont, men jag kan garantera att det skulle varit sämre om jag inte hade en tränad core)
  5. Jag upplever att min fysiska styrka hjälper mig psykiskt.
  6. Jag tycker att det är väldigt snyggt och attraktivt med en vältränad kropp. (Ja, jag vill känna mig fin för min man).
  7. Det är en insvestering i livet, helt enkelt. (Jag uppmanar ALLA att försöka prioritera sig själva,2-3 gånger i veckan, och göra hjärta och själ glada)
  8. Jag är beroende av endorfiner. Japp, så långt har det gått 😉 Jag har träningen som en del av mitt liv och kan för allt i världen inte se mitt eget liv utan innhåll av träning och endorfinkickar. Usch, hemska tanke.

…Jag kan fortsätta länge.

Hur tränar jag då?

Jo,Jag tränar väldigt varierat; springer långt och inte så fort,springer fort, i intervaller,cyklar (spinning),styrketränar,det allra mesta med min egen kroppsvikt, men även en del med fria vikter och gummiband. Jag dansar,åker skidor och mitt guldkorn är tabata. Om du har möjlighet att ladda ner en tabata-timer (finns gratis på app-store) så har du den, enligt mig, perfekta träningen där. I tabata-upplägget kan du,ruskigt tidseffektivt (med tanke på att alla har så ont om tid..), blanda puls och styrka i en (nä jag kan inte säga härlig,det går inte) makalöst, uttömmande blandning. HÄR har du ett tips på tabata-pass och HÄR också. HÄR och HÄR har du tips på löpintervall-upplägg. Att springa på löpband behöver inte vara sådär tvärtråkigt, att man springer i heljämnt tempo och bara låter tiden gå. Utmana dig istället; spring i tabata-intervaller (20 sek * 8 /10 sek. vila mellan ”tjugorna”)…

Sen vill jag bara påminna om att vardagsmotionen inte är att förglömma! Ta trapporna istället för hiss/rulltrappa. Gå korta biten till affären istället för att ta bilen… och så vidare. Har man inte tid på dagen eller kvällen, så kanske,kanske kan det vara värt att kliva upp 40 minuter tidigare för att hinna ”morgon-gå”?

Helt enkelt, hur drygt det än låter; vill man (är frisk,har möjligheten..) så går det att hitta tid till att ta hand om kroppen!

Några ord om träning:

  • ”All träning räknas”
  • ”All träning är som att sätta in pengar på banken. Ju mer man sätter in,desto mer kan man ta ut i framtiden”
  • ”Den bästa träningen är den som blir av”
  • ”Jag lever inte för att träna, jag tränar för att leva”
  • ”Den som inte har tid för fysträning, måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom”
  • ”Jag tränar inte för att bli yngre, utan för att orka bli äldre.”

 

IMG_3577

KRAM och LYCKA TILL med DIN TRÄNING!

/lillafrun