Från mig till Dig.

Lördagens träningspass.

1-minutersintervaller med 15 sekunders vila mellan intervallerna. Cirkeln består av 7 övningar. En bra app att använda är Ultra timer, där kan du knappa in exakta tider, så slipper du hålla koll på tiden själv. Men, det funkar ju det också!

Lördagscirkel

3 varv.

 

  1. Benböj
  2. Armhävningar
  3. Tricepspress
  4. Plyometriska utfall, vänster ben i golvet
  5. Plyometriska utfall, höger ben i golvet
  6. Rygglyft
  7. Step-up

Kör varje övning i 60 sekunder. Vila 15 sekunder emellan. När du är hela varvet igenom, så vilar du tills pulsen sjunkit lite, tyyp i 1-2 minuter. Sen på´t igen. 3 varv totalt.

 

(Vad plyometriska utfall är? Plyometriska övningar, skulle jag säga, är övningar där du kort och gott trycker in ett hopp i övningen. Man kryddar liksom till dom vanliga styrkeövningarna genom att lägga till ett hopp. Detta för att öka på förbränning, förbättra konditionen och så vidare. Detta sker i och med att pulsen stegrar ännu mer än om du skippar den plyometriska delen. Exempelvis saxhopp, upphopp och som i detta fall; utfall bakåt.

IMG_3863Jag plågade mannen lite till, genom att be honom visa övningen, efter passet. Så jag kunde fota och visa er, ju! Stackarn. Men i alla fall; höftbrett isär med benen, in med svansen mellan benen och sug in naveln mot ryggraden (och för hyffsat nyförlösta: kniiiip för hellskotta!). Sen kliver du steget bakåt…

IMG_3866pu…och sedan snabbt fram igen och upp i ett hopp… hoppet blev så suddigt på bild. Men i detta läget, så trycker M iväg, med hjälp utav vaden, i ett hopp. Aaaasjobbigt att hålla i en minut per ben. Men, när det gör som ondast, då ger det som mest. Kom ihåg det!

En stunds rak plankande på det där (en tabataintervall), så var vi rätt möra.

Så- Från mig till Dig. Lördagscirkel. Lördagsfys före lördagsmys. Kalla det vad du vill! Köör´ba!

– Varsågod!

Kram/lillafrun